De wijzigingen van Google Analytics in een handig overzicht

Sinds de lancering van de hernieuwde versie van Google Analytics heeft de ontwikkeling niet stil gestaan bij Google. Vele verbeteringen dienen zich aan en vaak sneller dan de gemiddelde website-eigenaar ze bij kan houden. Daarom hebben wij gemeend er een handig overzicht van te moeten maken. Voor de volledige uitwerkingen verwijzen we graag naar het weblog van Google Analytics.

Flow Visualization

Voor een website-eigenaar is het van belang om te weten van waar je bezoekers komen, hoe ze door je site heengaan en waar ze de site verlaten. Dit helpt je om plekken op je site te verbeteren waar mensen snel weg willen. Het continu verbeteren van de bounce-rate van pagina’s is een essentiële bezigheid voor elke website-eigenaar.

De Visitors Flow view in analytics geeft je precies dit beeld. Deze view is interactief dus je kunt over items heen hoveren om meer informatie te krijgen. Er is ook een Goal Flow view die hetzelfde doet voor de doelen die je ingericht hebt. Dit is te vergelijken met de trechterweergave alleen dan interactief.

De Visitors Flow is te vinden onder het Visitors / Bezoekers menu en de Goal Flow onder Goals / Doelen.

Meer informatie over Flow Visualization.

Secure search en de impact op zoekwoorden

Google heeft ervoor gekozen om de zoekmachine alleen via HTTPS beschikbaar te maken voor mensen die ingelogd zijn omdat ze vinden dat de data die verstuurd wordt persoonlijk is. Dit is natuurlijk ook steeds meer zo omdat veel mensen die op de zoekmachine werken ingelogd zijn met hun Google account. Het nadeel van deze keuze is dat de mensen die ingelogd zijn en zoektermen intypen in Google en op jouw site komen niet meer hun zoekwoorden meegeven. Deze zul je dan ook niet meer zien in Google Analytics. Google verwacht dat dit nu ongeveer 10% van het zoekvolume zal zijn wat alleen nog maar zal toenemen. Deze bezoekers zijn nog wel een beetje zichtbaar want ze zullen gegroepeerd worden onder (not provided).

Meer informatie over secure search en de gevolgen.

Webmaster Tools in Google Analytics

Data uit Google Webmaster Tools is zeer relevant voor gebruikers in Analytics. Veel statistieken werden ook dubbel bijgehouden. Om hier een halt toe te roepen heeft Google de tools geintegreerd. De statistieken uit de Webmaster Tools zijn vervolgens te vinden onder zoekmachineoptimalisatie in analytics. Voorbeelden zijn queries, landing pages en CTR vanaf Google.

De data over sitemaps en fouten tijdens het crawlen moeten nog steeds uit Webmaster Tools komen dus je hebt dit nog wel nodig.

Meer informatie over de integratie van Analytics en Webmaster Tools.

Google Analytics Premium

Analytics is gratis en zal dit altijd blijven maar toch zijn er klanten die specifieke eisen hebben die niet voor iedereen nodig zijn. Om deze reden heeft Google, Google Analytics Premium geïntroduceerd. Google Analytics Premium draait om drie pilaren te weten; meer data, geavanceerde tools en meer support.

Op dit moment is Premium beschikbaar in de US, Canada en de UK. Het zal een vaste prijs per maand gaan kosten.

Meer informatie over Google Analytics Premium.

Real-time inzicht in je bezoekers.

Het web verandert constant. Met de komst van social media is het versturen van een status update gelijk terug te zien in het aantal bezoekers alleen niet real-time. Daar komt nu verandering met een aantal real-time rapportages. Op deze manier is het mogelijk om gelijk inzicht te krijgen in welke kanalen verkeer naar je website sturen en waar nog weinig vanaf komt. Het is ook erg handig om gelijk te zien of specifieke campagnes goed werken door te kijken of er data binnenkomt.

Meer informatie over real-time analytics.

Zoals je ziet zit Google niet stil en proberen ze Analytics mee te laten lopen met de andere pakketten die er zijn. Ook na deze post zal er nog veel veranderen. Sommige zaken zullen ze ook weer wijzigen omdat ze goed in de gaten houden wat werkt en wat niet. Veel succes met het gebruik van de nieuwe functies.

Over Coen Meerbeek

Gek op programmeren, WordPress, monitoring en performance. Basketbalspeler en groot fan! Duitsland-fanaat. Lees meer van Coen op Launchers.nl, Twitter en Google+.

Loading Facebook Comments ...

Reacties

  1. Cristan Meijer zegt:

    Hetgene wat ik vooral een belangrijke verbetering vind (in de beta) is de Site Speed functie http://www.google.com/support/analyticshelp/bin/answer.py?answer=1205784

    Hiermee kan je echt meten in hoeverre je site snel genoeg is en of snelheidsverbeteringen daadwerkelijk zin hebben.

  2. En dan een screenshot in het artikel zetten van de oude Google Analytics. ;-)

  3. Coen Meerbeek zegt:

    Altijd scherp blijven he Anne Jan ;-)

Laat wat van je horen

*