Wijziging in de berekening van sessies in Google Analytics

Vanwege mijn vakantie heb ik deze informatie nog niet eerder aan jullie door kunnen spelen maar Google heeft de manier waarop zij in Google Analytics haar sessies berekent aangepast. Dit kan impact hebben op de bezoekersaantallen zoals Analytics ze weergeeft. Volgens Google zou dit niet meer dan 1% moeten zijn. Op 11 augustus zijn deze wijzigingen in gegaan, wel hebben ze op 17 augustus nog 2 bugs opgelost.

Wat is er verandert?

Op dit moment beeindigt Google Analytics een sessie als:

  1. er meer dan 30 minuten tussen 2 pageviews van een bezoeker zit
  2. de dag ten einde is
  3. als een bezoeker zijn browser sluit

Als dit gebeurd zal elke nieuwe pageview een nieuwe sessie betekenen.

In het nieuwe model beeindigt Google Analytics een sessie als:

  1. er meer dan 30 minuten tussen 2 pageviews van een bezoeker zit (niet gewijzigd)
  2. de dag ten einde is (niet gewijzigd)
  3. de traffic source waarde van een bezoeker wijzigt. Dit kan zijn utm_source, utm_medium, utm_term, utm_content, utm_id, utm_campaign en gclid

Wat is het effect op mijn Google Analytics data?

De nieuwe berekening geldt alleen voor de bezoekers vanaf 11 augustus. Uw historische data blijft onveranderd.

Omdat Google Analytics nu meer informatie over de sessie en de campagnes heeft is het beter in staat om zijn nieuwe feature Multi-Channel Funnels actief te maken.

Meer informatie over deze update en de opgeloste bugs zijn te vinden op het Google Analytics weblog.

Over Coen Meerbeek

Gek op programmeren, WordPress, monitoring en performance. Basketbalspeler en groot fan! Duitsland-fanaat. Lees meer van Coen op Launchers.nl, Twitter en Google+.

Loading Facebook Comments ...

Laat wat van je horen

*