Het eerste jaar Blue Factory Internet

Het moment van terug- en vooruitkijken is begonnen, al even eigenlijk. 2011 was ons eerste jaar en dus hebben Koert en ik gisteren onder een lekker diner besproken wat de resultaten waren en of ze matchen met wat we in het begin bedacht hadden te gaan doen.

Ik ben blij te melden dat we veel te optimistisch waren toen we begonnen maar dat we juist door dit optimisme een geweldig eerste jaar hebben gehad. De gestelde doelen zijn niet gehaald maar we hebben wel leuke klanten leren kennen en een enorme diversiteit aan opdrachten mogen doen.

Hoogte- en dieptepunten

Ik wil even kort inzoomen op een aantal hoogtepunten:

  1. Kennismaking met Genesis van StudioPress. Wat een geweldig framework is dit gebleken. De eenvoud waarmee je in staat bent om krachtige websites neer te zetten is ongeƫvenaard. De websites zijn standaard SEO geoptimaliseerd, zijn zeer eenvoudig in gebruik en ik hoef me geen zorgen te maken over updates.
  2. Kennismaking met Gravity Forms. Zonder twijfel een van de beste WordPress plugins in de markt. Wat een flexibiliteit, integratie met andere plugins zoals WPML en MailChimp en geweldige support. Bespaar hier niet op!
  3. Verdieping in SEO, SEA en Analytics. Mijn kennis op deze gebieden is enorm toegenomen afgelopen jaar. Niet alleen naar cijfertjes kijken maar optimaliseren, doelen stellen en resultaten bekijken. Prachtig!

Toch zijn er ook wel een aantal zaken die voor ons lastig bleken:

  1. Bedrijven overtuigen dat onderhoud aan de website een continu proces is en niet alleen een eenmalige investering. Dit verhoogt het rendement!
  2. De prijs van het werk wat je doet. De Internet-markt is op een bepaald punt zo verzadigt en “kapot” dat bedrijven oprecht verwachten dat prijs X staat voor werk Y terwijl dit totaal niet in verhouding ligt. De economische tendens zal dit het komende jaar niet helpen….

Hoe zien wij 2012?

Wij gaan met een grote hoeveelheid enthousiasme 2012 in met nog steeds veel te optimistische doelstellingen zodat we er keihard tegenaan gaan. Jullie zijn nog niet van ons af.

Wij verwachten met het economische klimaat de prijzen nog verder onder druk zullen komen te staan. Juist daarom geloven wij heilig dat het continu tunen van de online uitingen meer rendement zal opleveren dan 1 x per 2 jaar een grote zak geld ter beschikking te stellen. Wij hopen in 2012 op meer samenwerking met bestaande Internetbureaus zodat de creatieve koppen samen met de noeste arbeiders een schitterend resultaat neer kunnen zetten.

Top 3 blogposts van 2011

  1. Mijn ervaringen met VPS hosting tot nu toe – een grappig verhaal over mijn ervaringen met TransIP VPS hosting tot nu toe. Trekt veel verkeerd wat misschien niet helemaal onze doelgroep is maar ik vind het wel leuk om te helpen!
  2. Geen duur Intranet CMS, maar WorPress gratis – argumenten om WordPress als Intranet in te zetten omdat het weinig kost en zeer flexibel in te zetten is.
  3. Hulp bij vullen Magento webshop – ik merk toch dat veel mensen dit werk graag uitbesteden en dat is precies wat wij voor ze kunnen doen.

Wij wensen jullie een ondernemend en succesvol 2012!

Over Coen Meerbeek

Splunk consultant @ Blue Factory, eigenaar en oprichter @ BuzzardLabs, basketbalspeler en Xbox-gamer. Lees meer van Coen op Launchers.nl en Twitter.

Laat wat van je horen

*