Hoeveel geld wordt er verspeeld met de tools die op de plank blijven liggen?

Ik zou het weleens uit willen zoeken. Naar mijn verwachting heeft 80% van de top 100 bedrijven van Nederland tools aangeschaft om de kwaliteit van hun IT dienstverlening te meten die vervolgens op de plank belanden.

Wat bedoel ik dan met “op de plank belanden”? Dat kan twee dingen betekenen.

  1. Ze zijn uberhaupt nooit geinstalleerd en geactiveerd
  2. Ze zijn geinstalleerd maar de inrichting is nooit goed gedaan en niemand gebruikt de tool naar behoren

Pijnlijk toch? Waarom leren bedrijven hier niet van en waarom zal dit de komende 10 jaar niet anders zijn? Niet als het aan mij ligt!

Een onderzoek

AppDynamics heeft in samenwerking met onderzoeksbureau EMA een onderzoek gedaan om meer inzicht te krijgen in het gebruik van monitoringtools.

Wat blijkt? Meer dan 65% van de grote bedrijven hebben 10+ monitoringtools aangeschaft. 43% heeft er zelfs meer dan 25… Je kunt mij niet vertellen dat deze bedrijven alle tools ook echt gebruiken.

untitled-graphic-15

Er zijn een aantal oorzaken aan te wijzen voor deze wildgroei.

  1. Politiek. Triest maar waar. De ene afdeling wil een tool gebruiken omdat deze voor hen het beste werkt. De andere afdeling mag een tool gebruiken omdat een manager fan van de leverancier is. Zo zijn er nog meer politieke redenen om meerdere tools naast elkaar te zetten.
  2. Enablement. Medewerkers zijn niet meegenomen in de implementatie van een tool. Ze hebben geen training gehad en ze moeten het “er maar mee doen”. Als ze de tool dan ook nog maar eens voor 5% van de werktijd nodig hebben weet je van tevoren al dat ze niet enthousiast gaan worden. Dat heb je nodig om een tool te verspreiden.
  3. Onwetendheid. Het komt ook voor dat er meerdere trajecten lopen met een overlappende vragen en die trajecten weten niets van elkaar. Beide trajecten leveren een andere uitkomst op en dus een andere tool. Als dit niet op een hoger niveau gedeeld wordt ga je dit altijd blijven zien.

Het gevolg

Toolsilo’s waarbij verschillende organisatieonderdelen specifieke tools inzetten maar nergens wordt de integratie gezocht. Dit maakt een enorme verspilling van tools (en dus ook veel geld!). Het resultaat is ook dat de organisatie nog steeds geen controle heeft en verstoringen nog steeds voorkomen.

Laat ik nog even zeggen dat het niet slecht is dat er meer dan 1 tool is. Ik denk dat je hier niet aan ontkomt. Echter de aantallen die in het onderzoek naar voren komen zijn natuurlijk te gortig. Hier zit zeker overlap tussen en dat kost geld en resultaat.

Dat moet beter maar hoe dan?

Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat we dit niet willen toch?

Laat ik een aantal richtlijnen geven om deze impasse te doorbreken.

  • Binnen een centrale architectuur vastleggen wie kan beslissen over monitoringtools. Dit zorgt ervoor dat er geen overlap komt. Dat de organisatie maximaal gebruik kan maken van de bestaande tools. Als er nieuwe tools nodig zijn omdat er een gap is zal rekening gehouden worden met de aansluiting op andere tools.
  • Bekijk wat je op de plank hebt liggen en probeer de bestaande tools beter te benutten. Zorg voor Champions van een tool binnen de verschillende afdelingen. Mensen die enthousiast zijn over het product zodat zij dit onder hun collega’s kunnen verspreiden.
  • Durf te snijden in het aanbod wat je hebt. Je krijgt zeker klachten te verwerken maar 80% van deze klachten hebben te maken met het feit dat ze moeten wennen aan een nieuwe tool en dat ze een oude verliezen. Er is vaak niet nagedacht over het kiezen van de beste tool voor de organisatie.

Heb jij nog meer tips of informatie over dit onderwerp? Voel je vrij om hier in de comments over verder te praten!

Over Coen Meerbeek

Splunk consultant @ Blue Factory, eigenaar en oprichter @ BuzzardLabs, basketbalspeler en Xbox-gamer. Lees meer van Coen op Launchers.nl en Twitter.

Loading Facebook Comments ...

Laat wat van je horen

*