Real User Monitoring vs Web Analytics

Sinds 2012 heb ik een groot aantal Real User Monitoring (RUM) implementaties gedaan en het product is zelfs al ouder dan dat. Blijkbaar heeft het tijd nodig om echt aandacht te krijgen en begint men de meerwaarde pas in een later stadium te ontdekken.

Als men eenmaal ziet welke data er uit RUM komt wil men ineens veel meer maar dan komen we in een schimmig gebiedt waar de tool meer gebruikt gaat worden als Web Analytics.

Waar ligt nu dat verschil?

Wat is Real User Monitoring?

RUM is het meten van de echte eindgebruiker van een applicatie. Dit levert informatie over de kwaliteit van de gemeten applicatie middels de KPI’s Performance en Availability. Deze informatie kan gebruikt worden om controle te houden op deze kwaliteit en in te grijpen als dat misgaat. Deze data wordt near-realtime verzameld maar kan ook gebruikt worden over een langere periode.

De data wordt gemeten door code mee te sturen met de applicatie naar de client of door een kopie van het netwerkverkeer te analyseren. Dit maakt dat je het makkelijk in kunt richten en snel resultaat kan boeken. Bij applicaties met een zeer groot aantal gebruikers is schaalbaarheid van de RUM implementatie wel een belangrijk item.

Naast de eerder gemelde KPI’s kan RUM rapportage leveren over de gemeten sessies van de klant. Hoeveel sessies zijn er uitgevoerd? Vanaf welke locatie (geo db) komen de gebruikers?  Hoe ziet een individuele sessie eruit?

Wat is Web Analytics?

Web Analytics is het meten van het gedrag van de eindgebruiker in de applicatie met als doel het optimaliseren van de applicatie om zo een optimale gebruikerservaring te leveren. De KPI’s die dit oplevert zijn anders en altijd gericht op de lange termijn / trend.

De data wordt op dezelfde manier verzamelt als RUM. Code wordt in de applicatie meegestuurd om zo te zien wat de gebruiker in de applicatie uitvoert. Er wordt geen kopie van netwerkdata gemaakt.

Web Analytics meet sessies in de applicatie en kan over deze grote brei aan data vertellen wat het gemiddelde gedrag is. Er kunnen meestal geen individuele sessies nagespeeld worden. Wel is het veel gemakkelijker om rapporten te maken over eindgebruikers. Hoeveel % van de bezoekers was nieuw vs het % oude bezoekers? Hoeveel sessies kwamen er vanaf een iPad en welke browser dan? Wat is de flow van alle sessies door de applicatie?

Het gevaar

Klanten die RUM gebruiken willen de data zo presenteren dat ze kunnen zien wat de gebruikers in de applicatie  doen terwijl ze daar eigenlijk Web Analytics voor moeten gebruiken. Het is belangrijk dat je duidelijk maakt naar de gebruikers welke tool welke KPIs op gaat leveren en dat monitoring een andere vraag is dan analytics. De tools kunnen elkaar zeker aanvullen.

Over Coen Meerbeek

Splunk consultant @ Blue Factory, eigenaar en oprichter @ BuzzardLabs, basketbalspeler en Xbox-gamer. Lees meer van Coen op Launchers.nl en Twitter.

Laat wat van je horen

*